gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Obsługa marek na TikToku

TikTok to najmłodsze globalne dziecko ery social mediów, które – zgodnie zresztą ze swoim wiekiem – trafia do najmłodszych internautów. Do pewnego momentu uznawany za branżową ciekawostkę, później za idealny „zabijacz” czasu, w końcu stał się pełnoprawnym graczem na rynku mediów społecznościowych, mającym bardzo poważną ofertę również dla firm. Jak się jednak okazuje, aby odnieść sukces na TikToku z marką rozumianą w ujęciu tradycyjnym, czy też marką osobistą, trzeba spełnić wiele warunków i poświęcić całkiem sporo czasu na śledzenie aktualnych trendów TikTokowych. Albo powierzyć te działania profesjonalistom, na przykład specjalistom z Veneo.

Trend na poszukiwanie trendów

TikTok jest przykładem platformy, która nie powstawała w takiej formie, jaką znamy dziś, ale ewoluowała przez lata. Za prekursora sposobu komunikacji znanego z TikToka uważa się dziś aplikację Vine, która swoją premierę miała w 2013 roku. W szczytowym okresie zarejestrowanych było w niej 13 milionów użytkowników, którzy tworzyli krótkie (6-sekundowe) zabawne filmiki w oparciu o bardzo prosty w użytkowaniu interfejs. Nieco zmodyfikowaną wersję tej aktywności wykorzystała w 2015 roku aplikacja musica.ly, w której nowością była możliwość synchronizacji wideo z muzyką – to pozwoliło na kreowanie nowych trendów i tzw. challenge’ów, które były następnie powtarzane i na nowo interpretowane przez innych użytkowników. Okazało się to strzałem w dziesiątkę i kiedy musica.ly przekroczyło 200 milionów userów, firma ByteDance (właściciel raczkującego TikToka), wykupiła platformę za 1 miliard dolarów, połączyła te dwie marki i już pod jedną nazwą TikTok prowadziła dalszą ekspansję, detronizując w kolejnych latach wszystkie platformy social mediów pod względem dynamiki rozwoju.

Na dowód wystarczy przywołać kilka liczb. Już w 2018 roku TikTok zrzeszał społeczność 500 milionów użytkowników, a w 2021 „pękł” okrągły miliard (przy obecności w ponad 160 krajach na świecie). Z tego na Europę przypadało nieco ponad 100 milionów internautów (w Polsce ponad 2 miliony), ale liczba ta stale rośnie – analitycy z App Annie prognozują nawet, że jeszcze w 2022 roku TikTok osiągnie pułap półtora miliarda aktywnych userów miesięcznie. Jest to o tyle prawdopodobne, że według badań największą grupę na TikToku tworzą ludzi młodzi i bardzo młodzi (w Polsce około 37% to 14-15 latkowie, a ponad 27% stanowi młodzież w przedziale 16-18 lat – według raportu GetHero z 2021 roku), którzy z telefonu korzystają bardzo często i są lojalnymi konsumentami treści w obrębie serwisu. Zdecydowaną większość społeczności TikToka tworzą kobiety, ale odsetek mężczyzn stale rośnie.

Na czym polega fenomen TikToka?

TikTok od początku postawił na format, który idealnie współgra ze współczesną konsumpcją treści – zwłaszcza przez ludzi młodych, których na platformie jest najwięcej: krótkie (15-60 sekund), ciekawe wideo z chwytliwą muzyką i niestandardowymi efektami wizualnymi, które użytkownicy mogą polubić lub komentować (zarówno z poziomu aplikacji na telefonie, jak i na komputerze). Do tego intuicyjny panel (jego architektura bardzo przypomina ten instagramowy), który każdemu – bez względu na poziom zaawansowania technologicznego – pozwala kreować nowe treści na poziomie, który poza TikTokiem wymagałby użycia przynajmniej jednego programu do edycji wideo. Mamy też dostęp do wielu statystyk naszego profilu, w tym ogólną liczbę wyświetleń wszystkich nagranych materiałów, co jest szczególnie przydatne w przypadku marek i influencerów, którym szczególnie zależy na wysokich zasięgach.

TikTokerzy popisują się swoją kreatywnością – poszczególne filmy w sposób zabawny, spektakularny lub z jakiegoś innego powodu po prostu ciekawy wbijają się w obecne trendy. Jako twórca możemy podążać „z nurtem” i odpowiadać na aktualne challenge czy chwytać się popularnej tematyki, ale możemy też spróbować nagrać coś nowego, zupełnie świeżego, z wykorzystaniem muzyki, którą wybierzemy z bogatej biblioteki serwisu lub wgramy sami. Jednocześnie musimy pamiętać, że posługując się własną muzyką, dodajemy ją do przeogromnej bazy dźwięków i zgadzamy się na wykorzystanie jej przez innych. Miewa to swoje doniosłe skutki – niejeden dzisiejszy przebój genezę swojej popularności miał właśnie w TikTokowych trendach. Twórcy, których treści szczególnie nam się podobają, mogą zostać przez nas zaobserwowani, ale możemy też skorzystać z przeglądania sekcji „Odkryj” – to tam inteligentny algorytm podpowie nam TikToki, które według niego powinny nas zainteresować (na podstawie naszego wcześniejszego zachowania na platformie).

Poruszanie się w obrębie serwisu jest bardzo łatwe, podobnie jak podążanie za poszczególnymi trendami – wystarczy korzystać z wyszukiwarki oraz bardzo popularnych na TikToku hasztagów. Odpowiednio skonstruowane opisy pod filmami pozwalają na bezbłędną identyfikację treści i lepsze jej dopasowanie do potencjalnego odbiorcy w zakładce „Odkryj”. Co ciekawe, choć często wyświetla się tam twórczość TikTokerów, którzy zgromadzili już wokół siebie sporą społeczność, to platforma nie faworyzuje ich całkowicie kosztem tych mniejszych. Wręcz przeciwnie – praktyka pokazuje, że dobrze zrobiony, ciekawy TikTok może osiągnąć milionowe zasięgi, nawet jeśli należy do mikroinfluencera (dla algorytmu liczy się głównie dynamika wzrostu zaangażowania użytkowników). Wszystko zależy od naszego pomysłu, jakości wykonania i szybkości reakcji na stale zmieniające się trendy.

TikTok dla marek, czyli nagroda proporcjonalna do włożonego wysiłku

Aplikacja nieustannie się rozwija i przystosowuje swoje funkcje do potrzeb użytkowników. W momencie, gdy TikTok cieszył się już bardzo dużym zainteresowaniem influencerów, którzy niekoniecznie chcieli nagrywać w pojedynkę, powstała opcja „duet”, która dzieli ekran smartfona na pół, co pozwala na połączenie dwóch filmów z jednym dźwiękiem. Był to krok milowy w kierunku rozwoju różnego rodzaju współpracy, cross promocji i komercyjnego wykorzystania platformy.

Dziś nikogo nie dziwi już profil dużej marki na TikToku, ale jeszcze w latach 2019-2020 oferta dla firm w naszej części świata była w powijakach. Z tego powodu wejście na TikToka lodów Koral, które realizowaliśmy w Veneo, wiązało się z wieloma komplikacjami, które jednak bezproblemowo przebrnęliśmy, a nasz klient był pierwszą dużą polską marką ze swoją zauważalną kampanią reklamową na TikToku, wykorzystującą zarówno treści własne, jak i współpracujących influencerów. Dodatkowo przeprowadziliśmy konkurs TikTok Challenge, który wygenerował 4,5 mln wyświetleń oraz 3,5 miliona zasięgu dedykowanego hashtagu #zawszejestpora. Z kolei promocja w ramach TikTok Ads zaowocowała ponad 550 tys. wyświetleń animacji i dotarła do prawie 400 tys. unikalnych odbiorców. Więcej na ten temat pisaliśmy w naszym case study. Od tej pory marka Koral cały czas jest aktywna na TikToku i oprócz akcji specjalnych prowadzi za sprawą naszej agencji działania regularne, które na 2022 rok owocują ponad 180 tys. obserwujących i ponad 1,1 mln polubień.

Fakt, że nasz wieloletni klient dobrze odnalazł się na tej platformie, nie jest żadnym zaskoczeniem, ponieważ rozpoczęcie działań na TikToku było poprzedzone rzetelną analizą i przygotowaniem konkretnych wytycznych. Plan był realizowany konsekwentnie i z uwagi na specyfikę kanału wymagał sporego zaangażowania. Należy bowiem podkreślić, że przygotowanie odpowiednich materiałów wideo, dopasowanych stylistyką i sposobem komunikacji do grupy docelowej, już samo w sobie jest dużym wyzwaniem. Jeśli do tego dochodzi jeszcze praca z tak wymagającym produktem, jak lody, a także koordynacja treści tworzonych przez zaprzyjaźnionych TikTokerów, to okazuje się, że dobra, regularna i skuteczna komunikacja na tej platformie wymaga poświęcenie sporej ilości czasu i wiedzy na temat tego, jaki rodzaj treści jest aktualnie „na topie”. A przecież trendy w tym kanale potrafią zmieniać się bardzo dynamicznie i trzeba dużego wyczucia oraz stałego researchu, by zasięgi pozostawały na wysokim poziomie.

W Veneo doskonale zdajemy sobie z powyższego sprawę. Wiemy, że TikTok jest wymagający, ale jednocześnie z nawiązką rekompensuje dobrze ukierunkowane wysiłki, co udowodniło już wiele marek osobistych, stających się gwizdami tej platformy niemal z dnia na dzień – dzięki oryginalnemu pomysłowi i odpowiedniemu doborowi komunikatów. Nasi specjaliści poruszają się w TikTokowej dżungli bardzo sprawnie, uważnie wyłapując wszelkie niezbędne informacje i potrafią przekuć je na sukces zasięgowy, wizerunkowy oraz sprzedażowy. Do tego wiedzą, jak w sposób efektywny wykorzystać budżet w ramach TikTok Ads i budować świadomość marki poprzez celowanie do skrupulatnie wyselekcjonowanej grupy odbiorców.

Podsumowując – jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja marka może i powinna pojawić się na TikToku, skontaktuj się z nami! Chętnie poznamy Twój model biznesowy, scharakteryzujemy Twoją markę pod kątem komunikacyjnym i przeprowadzimy fachową analizę social mediową. A kiedy okaże się, że działania TikTokowe są dokładnie tym, czego Twojej marce trzeba, w pełni profesjonalnie zajmiemy się całym procesem.