gruszka2.png

Digitalowy Marketing Funcjonalny

Usługi

Aplikacje mobilne

Dwadzieścia lat temu nikt nie spodziewał się, że podstawowe funkcje telefonów komórkowych, takie jak możliwość wykonywania połączeń czy wysyłania SMS-ów, odejdą w niepamięć, a moc obliczeniowa kieszonkowego urządzenia znacznie przerośnie tę w komputerze sterującym pierwszym statkiem kosmicznym, który wylądował na księżycu. Dziś dla wielu z nas smartfon stał się narzędziem codziennej pracy i rozrywki, niemal niezbędnym do codziennego funkcjonowania. Skąd wzięła się popularność aplikacji mobilnych i dlaczego warto w nie inwestować?

 

Co to jest aplikacja mobilna?

W latach dwudziestych XXI wieku ciężko już wyobrazić sobie telefon komórkowy bez ani jednej aplikacji mobilnej. Pozwalają nam one na rozszerzenie podstawowych funkcji w smartfonach i tabletach, umożliwiając użytkownikom mnóstwo różnych interakcji.

Te dedykowane mediom społecznościowym ułatwiają korzystanie z nich na urządzeniach mobilnych, a aplikacje mobilne dla firm trudniących się handlem, upraszczają możliwość złożenia zamówienia i informują klientów o obowiązujących promocjach.

Wiele z nich pełni funkcję informacyjną, rozrywkową, a także edukacyjną, jak np. aplikacje do nauki języków obcych czy pomoce naukowe. Duża część jest bezpłatna i utrzymuje się głównie z reklam, inne oferują płatne wersje premium, a jeszcze inne opierają się na mikropłatnościach lub wymagają płatności przed instalacją.

 

Zalety aplikacji mobilnych

Jakie korzyści przynoszą firmom aplikacje mobilne? Tworzenie ich pozwala zwiększyć wiarygodność naszej marki, uprościć komunikację i ułatwić użytkownikom korzystanie z naszych usług. To także świetny sposób na zwiększenie sprzedaży, przywiązanie konsumentów do naszej firmy oraz przyspieszenie osiągnięcia celów marketingowych i biznesowych.

Użytkownicy dostrzegają również inne zalety: korzystanie z aplikacji jest dużo szybsze i wygodniejsze niż wykonywanie tych samych czynności przez przeglądarkę lub telefonicznie. W przypadku problemów z siecią wiele aplikacji może działać offline. To bardzo wygodne, gdy znajdujemy się w miejscu o słabym zasięgu lub mamy chwilową awarię sieci. Aplikacje tworzone we współpracy ze specjalistami UX/UI, charakteryzują się bardzo intuicyjną i wygodną obsługą, co dodatkowo zwiększa szanse na zadowolenie użytkownika.

Dzięki pobieraniu danych z różnych innych aplikacji, a także informacji dotyczących naszej lokalizacji, aplikacja ma możliwość wyświetlania komunikatów dostosowanych do naszych potrzeb, a także dużej personalizacji dostępnych treści. Wszystko dostępne jest w jednym miejscu, na wyciągnięcie ręki, w dodatku szybko i bez żadnych problemów.

 

Jaka technologia do tworzenia aplikacji?

Zanim weźmiemy się na dobre za projektowanie aplikacji, należy zastanowić się, w jakiej technologii chcemy ją stworzyć. Aplikacje mobilne powstają na bazie trzech rozwiązań: w pełni natywne, hybrydowe oraz natywne.

Do pierwszej grupy zaliczamy Java (Android) oraz Object-C/Swift (iOS), gdzie do maszyny kompilowany jest kod źródłowy. Choć koszt stworzenia i eksploatacji aplikacji w pełni natywnej jest bardzo wysoki, daje ona wysoką wydajność.

Hybrydowe tworzenie aplikacji mobilnych polega na pisaniu ich przy pomocy JavaScript, HTML i CSS. Do implementacji takich apek wykorzystywane są frameworki takie jak Xamarin, Ionic czy PhoneGap. Całość wygląda podobnie jak przy aplikacjach webowych, charakteryzuje się niskim kosztem oraz dużą prostotą działania. Niestety, aplikacje hybrydowe są również mniej stabilne i wydajne niż full-native.

Ostatnią opcją jest aplikacja natywna, łącząca dwa rozwiązania powyżej i przy okazji eliminująca ich główne minusy. Aplikacje natywne budzą spore emocje wśród developerów, głównie z powodu dużo tańszego utrzymania, niż w przypadku full-native oraz bardzo wysokiej jakości, często przewyższającej te tworzone w rozwiązaniu w pełni natywnym. Z tego powodu do tworzenia aplikacji mobilnych, rozwiązanie natywne jest jednym z najbardziej zalecanych.

 

Aplikacje mobilne: Android, iOS czy oba?

Na początku projektowanie aplikacji mobilnych opierało się na systemach takich jak Symbian, BlackBerry czy Windows Mobile. Dziś raczej odeszły one w niepamięć i znaczną część rynku stanowią aplikacje mobilne oparte na systemie Android lub iOS dostępnych na popularnych obecnie smartfonach, tabletach, a także smartwatchach. Pierwsze z nich można pobrać w sklepie Google Play, drugie w App Store. W którym z tych sklepów warto umieścić aplikację?

Wiele zależy od tego, z jakich urządzeń korzystają nasi potencjalni klienci. Najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie aplikacji zarówno dostosowanych do systemu Android, jak i do urządzeń marki Apple i umieszczenie ich w obydwu sklepach.

Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, dobrze jest wybrać jedną z nich. Aplikacje na Androida są ściągane znacznie częściej niż te z App Store, jednak to użytkownicy Apple są bardziej skłonni zapłacić za apkę przy jej instalacji lub wykupić wersję premium. To, która opcja będzie dla nas korzystniejsza, zależy już od specyfiki danego biznesu i naszych indywidualnych potrzeb.

 

Promocja i marketing aplikacji mobilnych

Nie wystarczy samo stworzenie aplikacji mobilnej. Trzeba jeszcze pamiętać o tym, by skutecznie ją wypromować. Oprócz standardowych kanałów komunikacji, które poinformują naszych klientów o powstaniu nowej aplikacji, warto rozreklamować ją przy użyciu kampanii płatnych.

Pomocne mogą tu być narzędzia takie jak Facebook czy Google Ads, w których istnieje możliwość utworzenia kampanii typowo na potrzeby promocji aplikacji mobilnej. Taka reklama rozliczana jest w modelu CPI – cost per installation, czyli płatności za każdą zainstalowaną aplikację. Może wyświetlać się w mobilnych wynikach wyszukiwania, w sklepie Google Play czy w innych aplikacjach i witrynach w sieci reklamowej Google. Takie rozwiązanie pozwala na precyzyjne dobranie grupy docelowej, a co za tym idzie – dotarcie do osób zainteresowanych naszą aplikacją.

Dobrym wyjściem jest również promocja apki przy pomocy newslettera i akcji remarketingowych. Aby zachęcić klientów do instalacji i utrzymania aplikacji mobilnej, warto zaproponować w zamian jakieś profity, jak dodatkowe promocje czy zniżki.